FőoldalSportÜgyvédkeresőJogiprogramKresztesztJuniorEgyetem

BELÉPÉS
Azonosító:

Jelszó:

Új felhasználó vagy? Regisztráció
Elfelejtett jelszó
HÍRLEVÉL
Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy időben értesüljön a legfrissebb híreinkről és szolgáltatásainkról.
TESZTEK
ÜGYVÉDKERESŐ
JOGIPROGRAM


Mi is az a batiszkáf ?
A batiszkáf egy mélytengeri tengeralattjáró. A tengerek mélyének megismeréshez ma már nélkülözhetetlen, de mint az összeállításból kiderül az ősök sem  tétlenkedtek a kísérletezésben.

Már Kr.e 900-ból búvárokra hasonlító ábrákat tartalmazó domborműveket találnak. 350-ben Arizstotelész leírása szerint  Títus Lívius búvárokkal kerestet kincset, 330-ban pedig - állítólag - Nagy Sándor is tett egy tenger alatti látogatást   egy búvárharangban.

A magyar történelem első komoly búvárteljesítményének 1052-ben  "Búvár Kund-tevékenysége tekinthető, aki megfúrta III. Henrik hajóit a Dunán.

A búvárkodás következő nagy korszaka már az 1500-as évekre, az újkorra vezethető vissza. Bár arra nincs adat, hogy Leonardo búvárfelszerelését valaha kipórbálták, de egy Guglielmo di Lorena nevű úr 1535 tájékán egy vaslemezből készült egyszemélyes búvárharangban már Caligula császár gályáit keresi a Nemi tóban.


A következő igazán komoly fejlődési fázis az 1900-as évektől datálódik. 1930-ban már 210 méter mélyre merülnek egy búvárharangban. Folyamatosan zajlik a búvárfelszerlések fejlesztése, a II. világháború közeledtével pedig a búvárok "hadiipari" alkalmazása is napirendre kerül. 

1948 

Az első mélytengeri búvárhajónak tekinthető eszköz emberrel a fedélzetén 1360 méteres mélységet ér el. Ehhez képest a búvárharang 1950-ben "csak"  650 méterre merül.


1953

Újabb ugrás. Agust Piccard professzor batiszkáfja két emberrel a fedélzetén 2100 méter mélységig jut.

1954

Február 15-én Pickard professzor batiszkáfjával Houot és Willam francia tengerésztisztek 4050 méter mélységbe merülnek le Dakar térségében.

1960

Key Largo partjainál (USA, Florida) megnyitják az elsö tenger alatti természetvédelmi területet.
Január 23-án Piccard második batiszkáfja a Trieste a Mariana-árokban 10 916 méter mélységbe merül le, fedélzetén a professzor fia, Jacques és D. Walsh amerikai tengerésztiszttel.


A tengerek mélyének elérése tehát megtörtént. A felderítéséhez viszont még hihetetlen mennyiségű pénz és tudományos munka kellene.   

A mini mélytengeri tengeralattjárók alapvető segítséget nyújtanak a tengerkutatásban, de ha úgy adódik, életek függhetnek tőlük.  Gondoljunk csak a 2005-ös orosz kamcsatkai szerencsétlenségre, ahol a hajó tűrőképessége - és az angol mélytengeri robot - tette lehetővé a legénység megmenekülését.